Implementatiegids: Augmented Reality als cleaning tool, visualisaties voor surface-based performance

Ben je geïnteresseerd in het gebruik van Augmented reality (VR) als cleaning tool, maar weet je niet waar je moet beginnen of zit je vast in het proces?  Deze gids leidt je door de stappen van het integreren van deze technologie in je werkproces, beginnende met de voordelen en beschikbare mogelijkheden die VR biedt, tot het testen en implementeren van de beste oplossing voor jouw behoeften. Analoog aan de cleaning performance, kan deze use-case ook toegepast worden op andere surface-based toepassingen, bv. verven.

Houd er rekening mee dat dit een algemene leidraad is. Jouw specifieke noden en ervaring kunnen een andere volgorde van stappen vereisen, of sommige stappen zijn misschien helemaal niet nodig.

1. Ontdek de mogelijkheden en voordelen

Het gebruik van AR als cleaning tool maakt het mogelijk om real-time tracking en assessment te voorzien van cleaning prestaties. Dit zorgt ervoor dat er een betere inschatting kan gemaakt worden van het geleverde werk en aanpak, alsook werknemers te ondersteunen in het leerproces. De verschillende niveaus van visualisaties kunnen ondersteunen bij het aanleren van best practices.


Augmented reality kan een waardevol hulpmiddel zijn voor het ondersteunen van real-time surface-based prestaties. In vergelijking met traditionele methoden waarbij men niet kan zien welke poetsgewoontes gehanteerd werden, kan dit veel nuttige inzichten geven. Dit kan zowel op gebied als assessment als in trainingsvorm. Zeker in het geval van cleanrooms waarbij de ruimte bij aanvang eigenlijk op het eerste zicht visueel al “clean” lijkt.

  • Real-time visualisaties: Tijdens het poetsen krijg je meteen real-time feedback op je prestaties. Je kan ook variëren welke vorm van visualisaties ingeschakeld worden en meteen na de prestaties feedback. Op deze manier kan je de prestatie beoordelen zonder de prestatie op zich te beïnvloeden. 
  • Flexibele trainingsvariant: Één van de visualisatievormen ondersteunt de gebruiker in welk pad hij/zij kan volgen voor een efficiënte aanpak van de ruimte. Op deze manier wordt de gebruiker getraind in poetsmethodieken. De ruimtes kunnen dynamisch ingescand worden waardoor deze training heel flexibel en realistisch kan uitgevoerd.
  •  Objectieve prestatie-inschatting: Poetsprestaties kunnen in hun traditionele vorm enkel als subjectief beoordeeld worden. Via deze AR-toepassing zal dit volledig objectief gemeten kunnen worden, zowel door de oppervlakte te tracken als een correcte en precieze tijdmeting.
  • Inclusiviteit en veiligheid: De AR-toepassing verhindert de gebruiker niet van de reële omgeving te zien waardoor dit uiterst veilig is in eender welke ruimte. Daarnaast kan op basis van het visualisatieniveau zowel beginnende als ervaren poetspersoneel ondersteund worden.

Dit soort AR-toepassingen biedt vele mogelijkheden. Hieronder enkele voorbeelden: 

  • De intuïtieve en real-time visualisaties geven gebruikers meteen een inkijk in hun prestaties, alsook voor andere stakeholders, bv. opleidingshoofden. 
  • De verschillende niveaus van visualisaties maken deze tool geschikt voor verschillende use-cases, van beginners tot experts. 
  • Mits kleine aanpassingen kan deze tool ook ingezet worden om andere surface-based taken te ondersteunen, bv. verven.
  • Meer informatie:

2a. Kies de software

Bekijk en vergelijk enkele software-opties om de software te vinden die aan jouw behoeften voldoet.


Let op: Bij het kiezen van software voor AR is het belangrijk om ook rekening te houden met de compatibiliteit van de hardware. Je kan de software kiezen op basis van de hardwarevereisten (als je een voorkeur hebt), of compatibele hardware kiezen met de gewenste software. Zie stap 3 van deze gids voor meer informatie over hardwarekeuze.

Om de software te vinden die het beste bij je behoeften past, kan je de functielijsten van de verschillende software-opties op hun websites vergelijken. Tot op heden is er nog geen software op de markt die gelijkaardige functionaliteiten aanbiedt. 

Aspecten die voor jou belangrijk kunnen zijn om te overwegen bij het maken van je softwarekeuze:

  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Compatibiliteit met je huidige workflow (modelleersoftware, common data environment).

Daarnaast raden we je aan de wiki te raadplegen voor meer informatie omtrent softwaremogelijkheden.

 Hieronder vind je enkele van de meest gebruikte software-opties om mee aan de slag te gaan:

  • Voor snelle, realistische visualisaties:
  • Voor geavanceerde augmented reality-ervaringen met gepersonaliseerde interacties:
    • Unity 
    • Unreal Engine

Meer informatie:


2b. Software ontwikkeling op maat

Als je geen commercieel product kan vinden dat aan je behoeften voldoet, heb je misschien een oplossing op maat nodig. Afhankelijk van je middelen en de complexiteit van je eisen kan je ervoor kiezen om de software intern te ontwikkelen of samen te werken met een externe ontwikkelaar.


Het belangrijkste voordeel van op maat ontwikkeling is dat je een oplossing krijgt die is afgestemd op jouw specifieke behoeften. Het is vaak beter schaalbaar dan kant-en-klare software en kan in de loop der tijd worden aangepast.

Een van de nadelen van op maat ontwikkeling is dat het meer tijd kan kosten als je zelf een oplossing ontwikkelt, of meer middelen vereist als je met een externe ontwikkelaar werkt. Houd er ook rekening mee dat een op maat gemaakte applicatie voortdurend onderhoud vereist om deze up-to-date te houden.

Raadpleeg voor meer informatie de webinar: Commerciële apps vs. zelf applicaties maken

In-house ontwikkeling

Als je ervoor kiest om intern jouw eigen AR-applicatie te ontwikkelen, kan je gebruik maken van game-engines zoals Unity of Unreal Engine. Er zijn veel online bronnen beschikbaar voor beide opties, waaronder cursussen, tutorials en documentatie om je snel op weg te helpen.

Vaak hoef je niet helemaal vanaf nul te beginnen met ontwikkelen, wat tijdrovend kan zijn. In plaats daarvan kan je gebruik maken van reeds beschikbare templates (zowel gratis als betalend) die een waaier aan functionaliteiten bieden die aan jouw specifieke behoeften kunnen voldoen. Op die manier kan je snel en eenvoudig je eigen applicatie ontwikkelen, zelfs zonder programmeerkennis.

Meer informatie:



Externe ontwikkeling

Werken met een externe ontwikkelaar kan een goede optie zijn als je project te complex is of als je niet over de middelen beschikt om het intern te ontwikkelen. Neem contact met ons op om je te helpen een XR-aanbieder te vinden.

Als je niet op zoek bent naar een afgewerkt product, maar de mogelijkheden wilt verkennen of aan een proof-of-concept wilt werken, kan je contact met ons opnemen en ons jouw idee vertellen. Als je een interessante use case hebt, kunnen wij je helpen bij het ontwikkelen en testen van je idee.

3. Kies de AR-headset

Kies de meest geschikte AR-headset voor jouw behoeften.


Zoals vermeld in stap 2 zijn zowel hardware- als softwarekeuzes met elkaar verbonden. Niet alle software is compatibel met alle hardware. Headsets die compatibel zijn met het SteamVR-platform zijn een betrouwbare optie, omdat ze de meeste commerciële AR en VR-applicaties kunnen draaien. Controleer wel altijd de compatibiliteit van de hard- en software die je wil gebruiken.

Er zijn verschillende soorten augmented reality-headsets. Een standalone headset is een goede optie als je van plan bent augmented reality op verschillende locaties te gebruiken. Voor beginners biedt de iPad Pro een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar is minder nuttig in de context van cleaning aangezien de gebruiker zijn handen niet beschikbaar heeft om ook een tablet mee te dragen. Andere betaalbare opties zijn de Vuzix en Nreal Air, maar zijn op verschillende aspecten gelimiteerd t.o.v. de duurdere modellen. Voor wie op zoek is naar betere graphics en draagbaardere opties zijn de Hololens 2 en Magic Leap goede opties. High-end headsets zoals de Varjo XR-3 (PC) bieden superieure graphics en mixed reality technologie om de echte wereld en virtuele omgeving naadloos te integreren. Raadpleeg onderstaande link om meer informatie te verkrijgen over de mogelijkheden van de verschillende AR-headsets.

Meer informatie:

4. Test en valideer

Test indien mogelijk de software- en hardwareopties die je hebt gekozen voordat je een definitieve beslissing neemt. Misschien moet je meerdere opties uitproberen om de juiste oplossing voor jouw behoeften te vinden.


Voor de software kan je gebruik maken van trial versies of live demo’s die door de meeste commerciële software worden aangeboden. Dit is een handige gelegenheid om in de praktijk te zien hoe het product werkt.

Voor de hardware bieden sommige AR- en VR-headset leveranciers demo’s van hun producten aan, zodat je het kan proberen voordat je het koopt. Een andere mogelijkheid is het huren van een AR of VR-headset.  Er zijn bedrijven in België die deze dienst aanbieden.

Verder zijn er verschillende projecten en programma’s beschikbaar die je kunnen begeleiden en helpen, klik hier voor meer informatie over deze projecten of contacteer ons met je vraag en wij nemen contact met je op. Wij beschikken over een breed gamma aan recente AR- en VR-headsets inclusief demo’s.


5. Training

Je team heeft misschien enige training nodig om de nieuwe software en hardware effectief te gebruiken. Er zijn verschillende opleidingsmogelijkheden beschikbaar, kies de opleidingsmethode die het beste bij jouw behoeften past.


Zodra je je software en hardware hebt gekozen, kan je de gebruikersdocumentatie raadplegen. De meeste producten bieden gratis online tutorials of handleidingen over hoe ze te gebruiken. Er zijn ook veel cursussen beschikbaar op e-learningplatforms zoals Coursera, Udemy of LinkedIn Learning. Als je de voorkeur geeft aan live training of meer persoonlijke ondersteuning nodig hebt, zijn er verschillende trainingsopties beschikbaar in België.

Bekijk hier een lijst met online en live trainingsmogelijkheden.


6. Implementatie

Nu je de hardware en software hebt geselecteerd en je team hebt opgeleid, is het tijd om augmented reality te integreren in jouw opleiding van cleaning personeel.


Heb je nog vragen over augmented reality, of heb je suggesties om deze gids te verbeteren? Contacteer ons.